12 mar 2015

Karsten-Centrum-Grube

Witajcie! Na dzisiaj przygotowałam dla Was zdjęcia Karsten-Centrum-Grube, znanej w dzisiejszych czasach jako Kopalnia Centrum. Znajduje się w Bytomiu.

Budowę tej kopalni rozpoczęto w 1872 roku. Wydobycie ruszyło pod koniec 1879. Ostateczny kształt uzyskała z połączenia 1 grudnia 1881 r. pod nazwą Vereinigte Carsten-Centrum kopalń i pól górniczych: Carsten (nadanie 17 VIII 1860), Centrum (nadanie 2 XI 1859), cons. Beuthener Gruben (utworzone 5 III 1861 z połączenia pól: Comet, nadanie 2 IV 1859 i Beuthen, nadanie 24 XII 1859, powiększone 4 V 1867) i Kaiser Wilhelm (utworzone 13 II 1873 przez podział pola Bleib nicht allein). Kopalnia należała do "Schlesische A.G. fur Bergbau und Zinkhuttenbetrieb" (pol.  Śląskiej Spółki Akcyjnej do Budowy Kopalń i Hut Cynku) a od 1922 do "Schlesische Bergwerks und Hutten A.G." z Bytomia. Znajdowała się tam także bocznica Górnośląskich Kolei Wąskotorowych .
Od 1945 roku zakład funkcjonował pod nazwą Centrum, a od 2 lipca 1950 jako Dymitrow. W maju 1990 w wyniku referendum wśród załogi kopalni powrócono do nazwy Centrum. W 1993 roku kopalnia została zakładem Bytomskiej Spółki Węglowej S.A. i nazwano ją: Zakład Górniczy Centrum Sp. z o.o. 1 stycznia 2005 roku utworzono dwuruchową Kopalnię Węgla Kamiennego Bobrek-Centrum z siedzibą w Bytomiu, w której dawny Zakład Górniczy "Centrum" stanowi obecnie Ruch Centrum. I takim to sposobem zepsuli tę piękną kopalnię.

1930. Widok od dzisiejszej ulicy Wrocławskiej. Od lewej szyby: Vullers, Gaertner i  Drescher. Na pierwszym planie bocznica wąskotorowa i węglarka systemu Ziehla.

2 komentarze:

  1. Bardzo Ci dziękuję za wizytę i komentarz na moim blogu :) dla mnie ten teledysk też jest co najmniej dziwny i nie podoba mi się, ale jakby nie patrzeć, jest tam Sisi, więc postanowiłam coś o tym u siebie napisać.
    Bardzo mi miło odwiedzić Twój blog ;) akurat ja mam pośrednie związki z Dolnym, a nie Górmym Śląskiem, ale mimo wszystko coś we mnie drgnęło, gdy zobaczyłam, o czym prowadzisz piszesz. Temat "niszowy", choć to przecież znany region Polski... inicjatywa bardzo mi się podoba i będę do Ciebie zaglądać :)
    Pozdrawiam serdecznie,
    Jeanne
    www.kaiserin-sissi.blog.onet.pl

    PS. Skoro interesujesz się XIX-wiecznymi księżniczkami, to pewnie Daisy jest Ci bliska? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że tak. Bardzo lubię księżniczkę Daisy, to jedna z pierwszych postaci z historii Dolnego i Górnego Śląska, o której istnieniu się dowiedziałam.
      Co do Górnego Śląska: jest sporo księżniczek, w przyszłości pojawią się o nich posty. Jutro będzie jakiś pałac, sporo ich u mnie, stanowią swoistą ozdobę tego regionu, potem będą zabytkowe kościoły, kopalnie i huty, coś z przyrody, będą też hrabiowie i inne osobistości. Nie zabraknie także miast i wiosek.

      Dziękuję, że podoba Ci się mój blog.

      Usuń